03/13/2019 - 200 Years of Bremen Town Musicians - A Fairy Tale of Animal Rights

Wednesday, March 13, 2019 - 19:00
Room/Location:
Café Alma, Alte Hafenstraße 30, 28757 Bremen

200 Anniversary of the Bremen Town Musicians "The Bremen Town Musicians in the Light of Culture, Science and World Peace"

" 200 Years of Bremen Town Musicians - A Fairy Tale of Animal Rights" Prof. Dr. Robert Porzel, University of Bremen

In the anniversary year of the Bremen Town Musicians, the topic of animal protection must not be missing. In the hope of finding something better than death, a donkey, a dog, a cat and a cock made their way to the city where a free wind would blow. In principle, this was an act of animal (self-)liberation as it is regularly carried out today by animal liberation activists* in fattening and breeding facilities based on §34 of the penal code as a result of a "justifiable state of emergency". The lecture takes up the question of where the current social and political wind is blowing in dealing with non-human animals and why a broad discussion of animal rights has become necessary and urgent.

About the speaker:
Dr. Robert Porzel is speaker for the nationwide association "Ärzte gegen Tierversuche" and founder of the T-Zelle Bremen e. V., which coordinates group-wide events and actions of the Bremen animal protection and animal rights groups. Professionally Robert Porzel is active at the University of Bremen as lecturer and scientist in computer science.

We look forward to welcoming you and your friends to the exciting multimedia presentations.

Admission is free

Time: Wednesday, 13 March 2019 | 19.00 pm

Venue: Cafe Alma im Kito, Alte Hafenstr. 30, Bremen, Vegesack

The story of the Bremen Town Musicians offers a diverse spectrum for creative debate. From March to September, renowned international scientists and cultural entrepreneurs will present their perspectives in a special anniversary series of talks on this world-famous story of the Brothers Grimm. here in Bremen. The anniversary lecture series "The Bremen Town Musicians in the Light of Culture, Science and World Peace" highlights the story from a historical, cultural and scientific perspective. This unique project aims to cast a new and modern light on this traditional fairy tale which has made Bremen famous all over the world!

The anniversary lectures in Bremen North will take place at various historically significant locations such as the Schulschiff Deutschland, Cafe Alma in the Kito and Jacobs University. Everyone is welcome to attend these international cultural outreach events.

Die Bremer Stadtmusikanten im Licht der Kultur, Wissenschaft und Weltfrieden

"Tierrecht: 200 Jahre Bremer Stadtmusikanten – ein tierisch relevantes Märchen" - Prof. Dr. Robert Porzel, Universität Bremen

Im Jubiläumsjahr der Bremer Stadtmusikanten darf das Thema Tierrecht nicht fehlen. In der Hoffnung, etwas Besseres als den Tod zu finden, machten sich ein Esel, ein Hund, eine Katze und ein Hahn auf den Weg in die Stadt, in der ein freier Wind wehen sollte. Prinzipiell handelte es sich dabei um einen Akt der Tier(selbst)befreiung wie sie heute von Tierbefreiungsaktivist*innen in Mast- und Zuchtanlagen basierend auf §34 des Strafgesetzbuches als Folge eines "rechtfertigenden Notstands" regelmäßig durchgeführt werden. Der Vortrag nimmt die Frage auf, woher der aktuelle gesellschaftliche und politische Wind im Umgang mit nicht-menschlichen Tieren weht und warum eine breite Diskussion von Tierrechten notwendig und dringlich geworden ist.

Über den Referent:
Dr. Robert Porzel ist Referent für den bundesweiten Verein "Ärzte gegen Tierversuche" und Gründer der T-Zelle Bremen e. V., welche gruppenübergreifende Veranstaltungen und Aktionen der bremischen Tierschutz- und Tierrechtsgruppen in koordiniert. Beruflich ist Robert Porzel an der Universität Bremen als Lektor und Wissenschaftler in der Informatik tätig.

Über die Veranstaltungsreihe:
Die Jubiläumsvortragsreihe zum 200-jährigen Bestehen der Bremer Stadtmusikanten findet von März bis September 2019 statt. Die Präsentationen von versierten Künstlern, renommierten Wissenschaftlern und Forschern finden an bedeutenden historischen Orten in Bremen Nord am Weserufer statt. Die einzigartige Serie öffnet ein neues und modernes Kapitel über diese international gefeierte Geschichte, die Bremen berühmt gemacht hat. Bremen bleibt die Stadt, die das Herz und den Verstand der Menschen in alle Teile der Welt durch diese beliebte Geschichte immer noch berührt. Jeder ist herzlich eingeladen, an den Vorträgen und Feierlichkeiten in Bremen Nord teilzunehmen.

Aufgrund der begrenzten Platzzahl wird um eine Voranmeldung gebeten.
Cynthia Nieland: Anmeldung und Platzreservierung : Tel. 0421-632214