05/09/2015 High Sensitivity: Challenges and Opportunities of life with ‘fine antennas’

Saturday, May 9, 2015 - 11:00

High Sensitivity: Challenges and Opportunities of life with ‘fine antennas’
Margrit Schreier is a psychologist and Professor of Empirical Research Methods at Jacobs University. She is currently researching on the topics of high sensitivity and the correlation between high sensitivity and health. Approximately 20% of all humans are highly sensitive: they possess a faster and more intense perception of sensory stimuli than people that are not highly sensitive. Sounds appear to be louder, lights to be brighter and smell to be more intensive. Consequently, these people feel easily overwhelmed with their environment and feel the need to retreat. On the other hand, highly sensitive people are more attentive, they show greater empathy and appear to possess a ‘sixth sense’ (Aron 1996). During her presentation Prof. Schreier gives an overview of the different facets of high sensitivity and reports about possible correlations between high sensitivity and environmental diseases. Prof. Schreier focuses on a current study about the relationship between high sensitivity and sensitivity towards chemicals and cigarette smoke, diesel or other artificial scents in perfumes.

Considering the relationship between high sensitivity and reaction to chemicals fragrances, those attending the presentation are kindly requested not to use any perfume, cologne, aftershave, or hairspray.

Hochsensibilität: Herausforderungen und Chancen des Lebens mit ‚feinen Antennen’
Margrit Schreier (Foto) ist Psychologin und Professorin für empirische Forschungsmethoden an der Jacobs University. In ihrer aktuellen Forschung beschäftigt sie sich u.a. mit Hochsensibilität und dem Zusammenhang zwischen Hochsensibilität und Gesundheit. Etwa 20% aller Menschen sind hochsensibel: Sie nehmen Sinnesreize schneller und intensiver wahr als Nicht-Hochsensible. Geräusche erscheinen ihnen beispielsweise lauter, Licht greller und Gerüche intensiver. Entsprechend fühlen sie sich auch schneller von ihrer Umwelt überwältigt und haben ein größeres Bedürfnis nach Rückzug. Aber Hochsensible schauen auch genauer hin, können sich hervorragend in andere einfühlen und scheinen manchmal geradezu über einen ‚sechsten Sinn’ zu verfügen (Aron 1996). Die Referentin gibt in ihrem Vortrag einen Überblick über die verschiedenen Facetten von Hochsensibilität und berichtet aus einer aktuellen Studie über mögliche Zusammenhänge zwischen Hochsensibilität und Umwelterkrankungen, insbesondere Sensitivität für Chemikalien wie Zigarettenrauch, Diesel oder synthetische Duftstoffe in Parfums.

Angesichts des Zusammenhangs zwischen Hochsensibilität und Reaktionen auf Duftstoffe und andere Chemikalien sind alle Teilnehmer/innen gebeten, am Tag des Vortrags auf Parfum, Cologne, Rasierwasser und Haarspray zu verzichten.

The lecture is held in German, entry is free.
More info in German: www.hausderwissenschaft.de