01/23/2019 - 600 Years Before the Bremen Town Musicians -When the World was still Flat

Wednesday, January 23, 2019 - 19:00
Room/Location:
Research V, Jacobs University

"ADAM VON BREMEN - 600 YEARS BEFORE THE BREMEN TOWN MUSICIANS  - WHEN THE WORLD WAS STILL FLAT"

Speaker: Historian Thorsten Kropp
Date: 23.1.2018
Time: 19 pm
Language: Bilingual - German/English

To start off this year of the 200th anniversary of the Bremer Stadtmusikanten we will begin with a talk about the history of Bremen and it's acclaimed author, theologian, educator and scholar "Adam from Bremen".  Even today Adam von Bremen is considered the most celebrated historian and geographer of the northern European region. In his renowned compendium, "Gesta Hammabergensis ecclesia Pontificum" he recounts not only relevant historical and geographical information, but also fabulous stories of the Vikings, their sagas, and discoveries in faraway lands including the discovery of Amerika. Many of his historical writings were inspired from his close contact with the King of Denmark, Sven Estridsson, whose royal archives chronicled the savvy explorations of the daring seafarers of that time. His books expound on questions of foreign identity and migration.

Our local historian, Thorsten Kropp will give a special talk on this fascinating scholar who lived and taught in Bremen in 1040. This lecture may also shed light on the question why the Bremer Stadtmusikanten wanted to come specifically to a place called "Bremen"!  A good clue to this question is the fact that the Archbishop of Hamburg also sought refuge in Bremen when he moved his diocese here to this city in the middle ages.  Join us for a fun evening of local history and discovery!

The talk will be accompanied by a flute player.

Everyone is invited.

Sponsor: English & German for JU
The Human Experience in Cultures, Science & World Peace
Bilingual Conversation for JU with changing topics each week

„Adam von Bremen – Als die Welt eine Scheibe war“
Zum Auftakt des diesjährigen 200-jährigen Bestehens der Bremer Stadtmusikanten werden wir mit einem Vortrag über die Geschichte Bremens und seinen gefeierten Autor, Theologen, Pädagogen und Wissenschaftler "Adam aus Bremen" beginnen.

Adam von Bremen gilt bis heute als der berühmteste Historiker und Geograph der nordeuropäischen Region. In seinem renommierten Kompendium "Gesta Hammabergensis ecclesia pontificum" erzählt er nicht nur relevante historische und geografische Informationen, sondern auch fabelhafte Geschichten über die Wikinger, ihre Sagen und Entdeckungen in fernen Ländern einschließlich der Entdeckung Amerikas. Viele seiner historischen Schriften wurden durch seine engen Kontakte zum dänischen König Sven Estridsson inspiriert, dessen königliches Archiv die wilden Erkundungen der kühnen Seefahrer dieser Zeit aufzeichnete. Seine Werke befassen sich schon damals auch mit Fragen der fremden Identität und Migration.

Der Lokalhistoriker, Thorsten Kropp, wird einen besonderen Vortrag über diesen faszinierenden Gelehrten halten, der im Mittelalter in Bremen lebte und lehrte.
Wir beginnen hiermit unsere Suche nach einer Antwort, warum sich die Bremer Stadtmusikanten ausgerechnet auf den Weg nach einer gastfreundlichen Stadt mit der Name "Bremen" gemacht haben.

Jeder ist herzlich eingeladen zu einem  gemütlichen Abend mit spannender Lokalgeschichte und Entdeckung!

Datum: 23.1.2019
Uhrzeit: 19 Uhr